Få resten af firmaet med på organisationsudvikling

30 December 2019
Anders Lundtang Hansen

editorial

Måske har du gået længe i din ansvarsfulde stilling i et firma og tænkt, at tiden er ved at være moden til en organisationsudvikling, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at trække virksomheden her ind i fremtiden og gøre den klar til kommende tider.

Desto mere, du laver analyse på det og ser, hvad det kan føre med sig, desto mere bobler det i kroppen hos dig for at udfolde det; og du kan levende se for dig, hvad det vil føre med sig af gode pointer, og du håber bare, du kan få den begejstring til at smitte af på de andre i ledelsen og ikke mindst på direktionsgangen.

I hvert fald på den her måde kan du vise noget initiativ og vise, at du virkelig er investeret i firmaet – men du mener det virkelig!

Det er ikke bare en masse hurraråb lige op til lønningstid, som da du rakte hånden mere op i gymnasiet omkring tiden til, at der skulle uddeles karakterer, så du kunne komme et nøk højere op på skalaen.

Du VIL det her, men hvordan overfører du din begejstring til andre?

Du kan jo indkalde til et møde med de vigtigste interessenter samt dem, der tager beslutningen i firmaet, men du ved så også, at tiden her skal udnyttes.

Skal der så præsenteres en masse tal og vises nogle grafer, der peger ud i fremtiden og ikke rigtig er håndgribelig lige nu?

Måske vil økonomiafdelingen glæde sig over det, men tænk selv lige på, hvor mange af den slags møder, du har været til, hvor man får kastet en masse tal i hovedet, som man alligevel ikke kan huske.

Det ender med en afrunding, som man husker nogle pointer fra, og man lover at læse referatet bagefter, men man skimmer det blot – det er jo ikke aktuelt længere.

Nej, sørg for at gøre det nærværende, personligt for hvert enkelt og lad dem investere sig i det, så de kan se sig selv med i den proces, så er du ved at have en krog i dem.