Hvad er en bogholder?

06 March 2022
Steffen Hansen

editorial

Man får af vide at man har brug for en bogholder til virksomheden, men det kan være at man er i tvivl om hvad en bogholder reelt er. Hvis man skal forstå hvad en bogholder er, så skal man tænke på hvordan det var før IT ikke var så udbredt, som det nu er i dag.

Ordet kommer egentligt fra at man før i tiden førte sine regnskaber i bøger, og personen der har holdt hånden over de her bøger, kaldte man for en bogholder, altså en der holder alle bøgerne. Nu til dags består et bogholderi af IT baseret systemer, hvis du ønsker at vide mere om dette så læs med her.

bogholder

Hvad består arbejdet for en bogholder af?

En bogholder holder styr på alle regnskaberne for en virksomhed, og udarbejder bogføringsmaterialet, som består af for eksempel, beregning af løn, skat samt rente og rabat beregninger. Det er også ofte en bogholder som står for at give rykkere for betalinger som ikke er blevet betalt.

Hvad er forskellen på en bogholder og en revisor?

Der er forskel på de typiske regnskaber de laver og hvilke arbejdsopgaver som de laver. Her får du kort forskellen på de to arbejdsområder.

En bogholder udarbejder typisk regnskabet, står for den daglige drift, herunder afstemninger, kreditor, konteringer og anlægskartotek.

En revisor typisk en person der reviderer regnskab, de har også en meget mere rådgivende instans eller har uddannelsen som en revisor, det vil sige der kan være en almindelig registreret revisor eller statsautoriseret revisor. 

Hvor kan jeg ansætte en bogholder?

Du kan finde forskellige bogholdere online på internettet, det såfremt bare at lave en simpel internetsøgning. Du kan lave research for at sikre dig at du får den rigtige bogholder til din virksomhed. Du kan også benytte dette link vi har fundet til dig: https://vestergaardrr.dk/.