Lærermidler kan tilpasses til det personlige

12 October 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Der findes praktiske lærermidler, som er dem, man bruger til at undervise med og få undervisningen til at glide frem med – det er decideret remedier, som man skal bruge for at kunne lære fra sig.

Men der er også de lærermidler, man kan betragte som undervisningsmidler, hvor man går efter at finde ud af, hvordan man tilpasser lærdommen til dem, der skal undervises.

For der er jo forsøgt gennem tiden på at undervise på forskellige fronter, og den udvikling forsætter da stadigvæk, hvor man forsøger at finde frem til, hvordan indlæring forstås på den bedste måde, så alle får noget ud af undervisningen.

Problemet er bare ofte, at man skal undervise mange mennesker på samme tid, og så er man en “mod” mange, som skal forstå det, man viderebringer; og der er jo begrænset tid til at stille spørgsmål til den undervisning.

Det kan i længden ramme flertallet, så hvordan får man brugt de rette lærermidler?

Ikke to elever er ens

Det vigtigste her er nok at huske det med, at ikke to elever er ens, når man skal modtage noget viden, og det vil ofte kræve for mange ressourcer, hvis man skal undervise individuelt – den slags må man selv betale for.

Hvis man er underbemidlet, så er der måske noget hjælp at hente, men ellers kan det blive svært, hvis undervisningen ikke flugter med den måde, som eleven modtager lærdom på.

Eksempelvis er nogle gode til at være praktiske og skal have hænderne ned i det, før de kan forstå undervisningen.

Andre har bedst ved at koncentrere sig om klasseundervisning og bliver distraheret af praktisk lærdom.

Derfor virker det også nogle gange bedst, at man blander den slags lærermidler, for det er trods alt bedre, at alle lærer lidt, end at alle få lærer det hele, mens andre ikke lærer noget.